«شادروان»؛ ایکاش ملودرام نبود
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۶۱۸۲
پدر یک خانواده پرجمعیت حاشیه نشین که از راه فروش سبزی خوردن امرار معاش می کنند بر اثر افراط در مصرف نان خامه ای! می میرد و اعضای خانواده که برای ترخیص او از بیمارستان و کفن و دفنش پولی ندارند دچار مشکلات زیادی می شوند.
یک ایده خوب و پرداخت متوسط. اثری که می توانست شانه به شانه فیلم اجاره نشین های داریوش مهرجویی بزند اما نتوانست خود را آنگونه که باید جا بیندازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شادروان یکی از معدود فیلم های سینمای ایران است که در فیلمنامه و حتی ساختار خود ار سبک گروتسک پیروی می کند. در فرهنگ نامه ها در تعریف گروتسک نوشته شده: گروتسک ترکیبی است از اشکال، تصاویر و چهرههای زشتی که آراسته شده باشند و این زشتیِ همراه با آراستگی، چیزی عجیب و غریب، ترسناک، خندهدار و غیرواقعی را خلق کند.
سبک گروتسک دارای چهار مولفه اصلی ناهماهنگی، خنده آوری و خوفناکی، افراط و اغراق و نابهنجاری است که همه مولفه های فوق، هر کدام در حدی کم یا زیاد در شادروان به چشم می خورند. مولفه ناهماهنگی که میتواند از کشمکش، برخورد، آمیختگی ناهمگونها یا از تلفیق ناجورها ناشی شده باشد.
عنصر خندهآوری و خوفناکی نیز از عناصر دیگری است که بخش زیادی از محتوا و ساختار را به خود اختصاص داده است. در خصوص ویژگی این عنصر نوشته شده که متن گروتسک نباید به گونهای باشد که سرانجام، اثری مضحک و تفریحی از کار درآید یا مخاطب فکر کند با مضحکه روبهروست و نفس اثر را که وحشت و نفرت مجسم است، جدی نگیرد. البته باید دقت کرد تنها در اثر درگیری عنصرهای متضاد است که تأثیر ویژه گروتسک حاصل میشود.
افراط و اغراق ویژگی دیگر گروتسکی فیلم شادروان است. چنانکه گروتسک در ذات افراطی است و عنصر اغراق و زیادهروی از خصایص بارز آن به حساب میآید، بدین جهت اغلب از روی اشتباه با فانتزی و خیالپردازی همردیف شمرده میشود.
دنیای گروتسک با عجایبآفرینی، همان دنیای آشنای ماست و از خیالپردازی بسیار دور است. دنیای گروتسک حقیقی، مستقیم و بیپرده و همین است که آن را قدرتمند میسازد. اگر اثر در دنیایی خیالی و بدون اشاره به دنیای واقعی خلق شود، دیگر گروتسکی وجود نخواهد داشت.
در نهایت مولفه نابهنجاری که منشاء مضحکه و وحشت و انزجار است. واکنشهای معمول که نسبت به گروتسک نشان داده میشود مثل احساس نشاط و تنفر، خنده و ترس، جاذبه و دافعه همزمان، حاصل مواجهه با نابههنجاری شدید است.
شاید به خاطر همین ماهیت نابههنجار گروتسک و نحوه عرضهی مستقیم و افراطی این نابههنجاری است که آن را به عنوان مطلبی عذابدهنده و نفرتانگیز و طغیانی علیه حقیقت و هنجار محکوم میکنند.
با تعاریفی که از چهار مولف اصلی گروتسک ذکر کردم و تطبیق آن با محتوا و ساختار شادروان می توان دریافت که اثر یاد شده وامدار سبک گروتسک است و البته همین وامدار بودن جزو امتیازات و ویژگی های مثبت و بارز اثر محسوب می شود. با این تاکید که کارگردان و فیلمنامه نویس فیلم نتوانست این روند را تا انتها حفظ کند و تا آخر ماجرا در همین مسیر حرکت کند.
بنابر این از جایی به بعد دچار انحراف شد و خواسته یا ناخواسته کلیت اثر را به سوی ملودرامی غلیظ سوق می دهد که این فضا تا پایان فیلم نیز وجود دارد؛ اثر از همین بخش نیز دچار لطمه می شود و به شدت به لحاظ کیفی و حتی محتوایی افت می کند. ای کاش کارگردان اثر دچار این افراط ملودرامی نمی شد و ریسک به پایان رساندن فیلم را تا انتها با همان دست فرمان گروتسک ادامه می داد.
بازی ها و گریم از نکات مثبت و قابل توجه فیلم هستند و سینا مهراد، بهرنگ علوی، نازنین بیاتی و حتی رویا تیموریان در ایفای نقش های خود و باورپذیری آن نزد مخاطب گل کاشته اند.
در مجموع باید نمره قبولی به عنوان کار دوم به حسین نمازی اهدا کرد و به انتظار سومین اثرش نشست تا ببینیم در حرکت بعدی خود چه خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور ۲۲ فیلم در بخش «سودای سیمرغ»، ۱۰ فیلم در بخش «فیلم کوتاه» و هشت فیلم در بخش «مستند» از ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاشزاده در برج میلاد به عنوان خانه جشنواره، برگزار میشود. فیلمهای این دوره از جشنواره در سینماهای ۳۱ استان در سراسر کشور اکران خواهد شد.
چراغ جشنواره فیلم فجر در روز نخست با ۲ فیلم بیرو و مرد بازنده روشن شد و در روز دوم نیز فیلم های علفزار و شادروان به نمایش درآمدند. امروز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه و در سومین روز از جشنواره، ۲ فیلم برف آخر و لایه های دروغ به نمایش در می آید.
برچسبها رویا تیموریان سینمای ایران چهلمین جشنواره فیلم فجر پروندهٔ خبری چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم فجرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: رویا تیموریان سینمای ایران چهلمین جشنواره فیلم فجر رویا تیموریان سینمای ایران چهلمین جشنواره فیلم فجر فیلم فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۶۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جشنواره ملی اشکواره حسینی به دور هفتم رسید
جشنواره فرهنگی هنری اشکواره حسینی با شروع به کار دبیرخانه آن به میزبانی آمل به دور هفتم رسید. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، حسین جوادی عصر امروز در جلسه مدیران اجرایی و دبیران اشکواره فرهنگی هنری حسینی از شروع به کار هفتمین دوره این جشنواره در سطح ملی عنوان کرد و گفت: در این دوره نیز با برگزاری شش بخش رسانه، تئاتر خیابانی، عکس، شعر و داستان کوتاه و بخش کودک و نوجوان به اجرا درمیآید.
وی با اشاره به اینکه در بخش نوجوان چهار بخش سرود گروهی، قصه گویی و نقالی، شعرخوانی و خاطرهگوی و روایتگری فراخوان میشود، تصریح کرد: در این دوره اشکواره حسینی از اوایل شهریورماه شروع و اختتامیه آن پانزدهم شهریور ماه سالجاری برگزار میشود.
رئیس اجرایی هفتمین اشکواره فرهنگی هنری حسینی با بیان اینکه امسال برای اولین بار با محوریت شهدای راه قدس آثار پذیرفته میشود، تصریح کرد: با تأکیدات رهبری در خصوص حماسه بزرگ قدس، تصمیم گرفتیم محوریت این اشکواره را در کنار قیام امام حسین(ع)، شهدای راه قدس نیز باشد تا از زبان هنر به این جریان پرداخته شود.
جوادی از استقبال بالای هنرمندان به این اشکواره در سالهای اخیر ابراز امیداوری کرد و گفت: خوشبختانه در این شش دوره اتفاقات خوبی افتاد و شاهد پربار شدن این اشکواره بودیم و این باعث می شود تلاشمان را بیش از پیش برای بهتر شدن انجام دهیم.
انتهای پیام/