Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دومین قسمت برنامه «سینماملت» با حضور حسین نمازی کارگردان فیلم شادروان، میثم مهدیار پژوهشگر، استاد دانشگاه، سعید قطبی‌زاده و نعمت‌الله سعیدی منتقدان سینما و میلاد نجفی روزنامه‌نگار برگزار شد.
به گزارش آریا به نقل از روابط عمومی برنامه، «سینماملت» تنها برنامه زنده این روزهای جشنواره فیلم فجر در تلویزیون است که هر شب در ایام جشنواره، ساعت 23 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چهارشنبه شب مصادف با پایان سومین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر، این برنامه با آیتم های مختلفی از جمله 3 «اتفاق» کارگردانی، نقد و خبر به روی آنتن رفت.
«اتفاق چل‌مرغ» آیتمی طنز است با حضور و اجرای رضا احسان پور در محل سالن همایش‌های برج میلاد یا همان خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر تولید و پخش می شود. «برشینو» هم آیتم طنز دیگری است که به روش صداگذاری بر روی بخش هایی از آثار سینمایی به طرح موضوعات و حواشی سینمای ایران و جشنواره فجر به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد. 
میلاد نجفی روزنامه‌نگار مهمان اول برنامه به اخبار روز سوم و حواشی این روز پرداخت و درباره مهمانان ویژه چهلمین جشنواره فیلم فجر، اعتراض عکاسان خبری نسبت به نحوه برگزاری نشست خبری و موضوع انصراف مسعود کیمیایی از حضور در  جشنواره فیلم فجر صحبت کرد.

عطش کارگردان «شادروان» برای دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر
اتفاق «کارگردانی» دومین آیتم «سینماملت» میزبان حسین نمازی کارگردان شادروان و میثم مهدیار پژوهشگر و استاد دانشگاه بود.
حسین نمازی در پاسخ به این سوال که هیات داوران باید به چه نکاتی دقت کنند تا بتوانند حق مطلب شادروان را ادا کنند؟، گفت: من متوجه شده‌ام که در شرایط فعلی حاکم بر جامعه نباید فیلم تلخ بسازم یعنی اگر می‌خواهم در اثری به یک موضوع تلخ بپردازم، باید این کار را در فضایی شیرین انجام بدهم. من سعی کردم در درون کارم ریتمی درست کنم که نیفتد. به نظرم بازیگردانی مهم‌ترین کار کارگردان است و من این مسئولیت را به هیچ کسی واگذار نمی‌کنم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا اصرار دارد بگوید فیلمش طنز و کمدی نیست؟، بیان کرد: کمدی ژانری است که مشخصات خاص خودش را دارد. چنین فیلمی با هدف خنداندن مخاطبش ساخته می‌شود و پایانی کمدی دارد. فیلم من کمدی نیست چون اگرچه پایانش شیرین است اما کمدی نیست و با هدف خنداندن مخاطب ساخته نشده است. از طرف دیگر کدام فیلم کمدی را سراغ دارید که در جشنواره فیلم فجر با اقبال داوران این جشنواره مواجه شده باشد؟ جشنواره فیلم فجر برای من خیلی مهم شده است زیرا سرنوشت خیلی از فیلمسازان و فیلم های شان به میزان موفقیت در این جشنواره بستگی دارد. من خیلی از فیلم‌ها را دیده‌ام که در جشنواره فیلم فجر نبوده‌اند و نابود شده‌اند یعنی حتی به اکران نرسیده‌اند. فیلمی که در جشنواره فیلم فجر جایزه می‌گیرد، جریان‌ساز می‌شود. این جا است که مسئولیت داوران جشنواره مذکور سخت می‌شود. آنها با انتخابهایشان به عرصه سینمای کشور خط می‌دهند.

انتقاد و نگرانی نمازی از نحوه رای گیری سمفا از مخاطبان فیلمش
نمازی اعلام کرد: واقعیت این است که در روزهای اخیر اتفاقی افتاد که من را نگران کرد. امسال نحوه رای‌گیری برای انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم برعهده سمفا گذاشته شده است. در روزهای اخیر چند نفر گفته‌اند اگرچه بلیت تماشای فیلمم در سالن‌های سینمای سطح شهر را تهیه کرده‌اند و اثرم را دیده‌اند اما پیامک رای‌گیری را دریافت نکرده‌اند. من از دوستان فعال در سمفا خواهش می‌کنم حتما این موضوع را پیگیری کنند. جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم برای من خیلی مهم است. فیلمی که مردم آن را خوب بدانند، در زمان اکران با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. شاید جشنواره فیلم فجر نباید انقدر مهم باشد اما مهم شده است البته جوایز این جشنواره چندان اهمیت ندارند. تاثیر دریافت آنها در ادامه کار فیلمسازان و سایر دست‌اندرکاران تولید فیلم‌های سینمایی مهم است.

فقر هیچ تقدیسی ندارد
وی درباره نقدهای وارد به «شادروان» گفت: برخی از افراد گفتند فیلم تو تقدیس فقر است. از نظر من فقر هیچ تقدیسی ندارد ولی وقتی درباره یک طبقه اجتماعی از مردم مدام فیلم می‌سازیم و در این فیلم‌ها به آن طبقه می‌گوییم در شرایط بدی زندگی می‌کنند، آن طبقه اجتماعی حس می‌کنند که به ته خط رسیده‌اند. در اینجا این سوال پیش می‌آید که پس امید در سینما کجاست؟ فیلم من به نوعی شوخی با فقر و مرگ است. همیشه می‌گویند قسمت تلخ زندگی مرگ است اما از کجا معلوم؟ چه کسی مرگ را تجربه کرده است و می‌داند که قسمت تلخ زندگی مرگ است. من فانتزی‌های زیادی دارم و فردی بذله‌گو هستم.
نمازی درباره فیلم قبلی‌اش «آپاندیس» و «شادروان» افزود: هر کدام از این فیلم‌ها در ژانرهای مختلفی ساخته شده‌اند. فیلم شادروان نقطه مخالف فیلم آپاندیس است. من 5سال از سینما دور بودم و فیلم شادروان این فاصله 5ساله را برایم پر کرد. همیشه دوست داشتم 3گانه‌ای با تم تقلب بسازم. فیلم‌های آپاندیس و شادروان در همین راستا ساخته شدند. هم‌اکنون قصه‌ای را در دستم دارم که اگر بتوانم آن را بسازم، 3گانه مورد نظرم کامل خواهد شد.

فیلم شادروان تلاش دارد روابط اجتماعی را برجسته کند
میثم مهدیار نیز در ادامه گفت: شادروان دست‌مایه خوبی داشت. ما معمولا سینمای اجتماعی دو قطبی داریم. در دو دهه اخیر نگاه رقابت غنی و فقیر و تضاد طبقاتی در سینمای اجتماعی ما برجسته شده است و قطبی که تلاش می‌کند روابط درونی طبقات اجتماعی را نشان دهد، کمتر دیده شده است. این دو قطب باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند. تعمیم امر سیاسی به امر اجتماعی در سینمای ما غلبه پیدا کرده است. فیلم شادروان تلاش کرده است که روابط اجتماعی را مقداری برجسته کند و این نقطه تمایز آن از فیلم‌های دیگری است که در ژانر آن ساخته می‌شوند. کلا کار علوم انسانی و اجتماعی معنا دادن است. ما هر روز می‌توانیم از زاویه جدیدی به روابط اجتماعی افراد نگاه کنیم و چیز جدیدی در آن پیدا کنیم.
وی افزود: برخی از فیلمسازان در آثارشان نشان می‌دهند که فاصله‌ای میان مردم کشور ما و افراد تبعه افغانستان وجود دارد. این در صورتی است که مردم ما در خیلی از جاها مهمان‌نوازان خوبی بودند و فاصله‌ای بین خودشان و فردی که تابعیت افغانستان را دارد، نمی‌بینند. فیلم شادروان این را به خوبی نشان داده است.
نمازی گفت: پدر و مادر من به شدت هوای افرادی را که تبعه افغانستان بودند، داشتند. من در چنین خانواده‌ای بزرگ شدم. من شناخت کاملی از حاشیه‌نشینان هم داشتم و اگر چنین شناختی از تبعه‌های افغانستان و حاشیه‌نشینان نداشتم، فیلم شادروان را نمی ساختم.
مهدیار بیان کرد: ما همیشه تاکید داشتیم که فیلم‌ها باید تصاویر واقعی‌تری از جامعه‌مان نشان دهند. شادروان، فیلم خوبی است اما من انتظار داشتم این فیلم از مزیت‌های نسبی حوزه هنری به اندازه کافی استفاده کند زیرا می‌دانم حوزه هنری تا اندازه‌ای حامی فیلم شادروان بوده است.
نمازی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا در اثرش از توانایی‌های افرادی چون بهرنگ علوی و ساعد سهیلی اسنفاده کرده است؟، گفت: بسیاری از افراد گفتند با این کار اثرم به نتیجه مطلوب نخواهد رسید زیرا علوی و سهیلی برای بازی در اثرم مناسب نبودند اما به راستی کارگردانی که ریسک نکند، به چه دردی می‌خورد؟

نگرانی نعمت‌الله سعیدی از بایکوت شدن فیلم «علفزار»
سعید قطبی‌زاده و نعمت‌الله سعیدی منتقدان سینما مهمان بخش سوم «سینماملت» بودند. آنها در این بخش فیلم سینمایی «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان را نقد کردند.
سعید قطبی‌زاده گفت: من در کلیت احساس می‌کنم  علفزار به کارگردانی کاظم دانشی یک سری ویژگی‌های متنی و یک سری ویژگی‌های فرامتنی دارد. متوجه شده‌ام که طرح موضوعات حاد اجتماعی در فیلم‌های سینمایی نشانه سعه صدر جامعه است. امروز نهادهای صنفی حساسیت کمی نسبت به فیلم‌ها دارند ولی نهادهای درون سیستم همچنان نسبت به این آثار فرهنگی حساس هستند.
نعمت‌الله سعیدی نیز گفت: 8،9سال است که تعمدا به محل برگزاری جشنواره فیلم فجر نمی‌آمدم زیرا فیلم‌های مورد نظرم را در این جشنواره نمی‌دیدم. این قاعده با دیدن فیلم علفزار شکست. موضوع بحث ما آستانه تحمل نظام در مقابل یک فیلم فرهنگی نیست. ما در کشورمان هنرمندان نجیبی داریم که جامعه آماریشان با بچه‌های پلیس و .....فرقی ندارد.
وی تاکید کرد: علفزار دانشی بخشی از افکار من را به تصویر کشید. این فیلم درباره حقوق زنان و خانواده گفتگو کرده است و حرف می‌زند. محورهای اصلی این گفتمان ضرورت عفت و پاکدامنی، ضرورت حفظ حداقلی تعداد بچه‌ها با هدف تداوم نسل، ضرورت احترام حداقلی به حقوق زنان و حداکثر لذت جنسی برای حداکثر افراد در حداکثر شرایط است. فیلم شادروان همه این اصول را نشان داده است.
قطبی‌زاده اظهار کرد: «علفزار»، فیلم جسوری است و حاشیه‌هایی هم داشته است.
نعمت‌الله سعیدی پاسخ داد: حاشیه‌های فیلم «علفزار» از نظر من در واقع حاشیه نیستند.
قطبی‌زاده گفت: مشکل من با فیلم‌های برخی از کارگردان فیلم اولی این است که دچار کمبود نیستند، دچار انباشت هستند. فیلمسازی که فیلم اولش را می‌سازد می‌خواهد فکرها و ایده‌های 10ساله‌اش را در یک فیلم بریزد. «علفزار» طاقت چند داستان موازی و شخصیت‌های زیاد را ندارد. از طرف دیگر عینا منتقل شدن واقعیت به فیلم با الهام گرفتن از یک واقعیت فرق دارد.
این منتقد سینما بیان کرد: مشکل من با علفزار این است که مشخص نیست 3بچه به تصویر کشیده شده در این فیلم چه چیزی را به آینده منتق خواهند کرد. بچه تصویری از آینده است و من کمتر فیلمی را دیده‌ام که رگه‌ای از امید نداشته باشد. این فیلم تصویر تکان‌دهنده‌ای از واقعیت، اجتماع و آینده را نشان می‌دهد. 
سعیدی در ادامه گفت: من تنها نگرانی‌ام بایکوت شدن فیلم «علفزار» است. اتمسفر داستان این فیلم دادسرا است و کاراکتر اصلی آن بازرس قوه قضائیه است. هر کسی که مشکل دارد به دادسرا می‌رود. من قهرمانی را در فیلم «علفزار» می‌بینم که حتی اگر اخراج شود، حق دیگران را محقق خواهد کرد. یک قهرمان باید هزینه دهد و قهرمانی که هزینه ندهد، قهرمان نیست.











منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شادروان سیمرغ جشنواره فجر جشنواره فیلم فجر نعمت الله سعیدی فیلم شادروان قطبی زاده فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۶۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع برای واحد تجاری، جامعه و محیط سودمند است

صمد یوسفی اصل در خصوص اهداف برگزاری نخستین جشنواره مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سازمانها در استان زنجان، گفت: مسئولیت اجتماعی یک جنبش نو ظهوری است که به دنبال وارد کردن فاکتورهای محیطی و اجتماعی در تصمیمات تجاری شرکت ها، استراتژی تجاری و حسابداری آنها با هدف افزایش عملکرد اجتماعی و محیطی در کنار ابعاد اقتصادی است.

وی اضافه کرد: امروزه شرکت ها به ویژه آنهایی که در بازارهای جهانی فعالیت دارند، در حالیکه افزایش ارزش سهامداران را دنبال می کنند، بیش از پیش به فکر تعادل و توازن عناصر اجتماعی، اقتصادی و محیط تجاری خود هستند.

یوسفی اصل افزود: در عصر جدید، مسئولیت اجتماعی شرکت ها نقش و جایگاه برجسته و بالایی را در حوزه آکادمیک به دست آورده و اهمیت روزافزونی در سطح بین المللی یافته است.

وی اظهار داشت: یکی از راهکارهایی که امروز مورد توجه شرکت‌ها و سازمان‌های برتر دنیا قرار گرفته‌ است، دستیابی به مزیت رقابتی از طریق مسئولیت اجتماعی شرکتی است که یکی از اهداف ما در این جشنواره، ایجاد این مزیت رقابتی خواهد بود.

یوسفی اصل با بیان اینکه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، می‌تواند فراهم‌ کننده مزیت‌های رقابتی در دنیای به شدت رقابتی امروز و به ویژه در بخش خدمات باشد، ادامه داد: پیشنهاد ما این است که شرکت‌ها می‌توانند با هدفمند کردن درخواست‌های مردمی و سمن ها با طراحی راهکارهایی ضمن کمک به برنامه های این تشکل ها خود نیز در قالب مسئولیت اجتماعی خویش اقدام کنند.

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی زنجان به اهداف کلی برگزاری نخستین جشنواره مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سازمانها در استان اشاره کرد و گفت: تدوین شاخص های مربوط به عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت ها در استان، تاثیر غیر مستقیم و کمک به ارتقای سطح کیفی و کمی زندگی مردم و افزایش رفاه و مطلوبیت اجتماعی از طریق هدفمندسازی بودجه های اجتماعی شرکت ها از جمله این اهداف است.

وی، گفتمان سازی مسوولانه و آگاهی بخشی نسبت به سطوح مسئولیت اجتماعی به مدیران و فعالان صنعتی و اجتماعی، آموزش و تقویت مشارکت اجتماعی مردم و مطالبه گری در قالب نقش های شهروندی، استاندارد کردن فعالیت های اجرایی دستگاه ها در موضوع طرح با توجه به ارسال دستورالعمل ها و چک لیست های ارسالی دبیرخانه دائم را از دیگر اهداف این جشنواره ذکر کرد.

یوسفی اصل ایجاد چرخه هم افزا از طریق ارزیابی، برنامه ریزی، آموزش، بررسی عملکرد، شناسایی، اصلاح، ارزیابی و آموزش مجدد، شناسایی نقاط قوت و ضعف خدمات دهی دستگاه ها در حوزه مسئولیت اجتماعی و ارائه گزارش جامع از وضعیت موجود استان و ترسیم استراتژی های لازم برای نیل به وضعیت مطلوب را از اهداف دیگر جشنواره اعلام کرد.

وی با اشاره به اهداف کاربردی و آموزشی جشنواره نیز خاطر نشان کرد: ارزیابی عملکرد گذشته در حوزه مسئولیت اجتماعی و ارائه تصویر روشنی از وضع موجود، ارائه آموزش های کاربردی جهت ارتقای کمی و کیفی عملکرد مسئولانه جهت نیل به وضعیت مطلوب در سال های آینده از اهداف کاربردی و آموزشی این جشنواره است.

نخستین جشنواره‌ نشان مسئولیت اجتماعی استان زنجان به همت اتاق بازرگانی و همکاری استانداری زنجان در تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال جاری با حضور شرکت ها، دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد در سالن همایش اتاق بازرگانی و با حضور میهمانان و مسئولان استانی و ملی برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • کدام نمایش‌ها در مونودرام خوزستان به صحنه می‌آیند؟
  • دومین فراخوان جشنواره استانی «راویان غدیر»
  • ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع برای واحد تجاری، جامعه و محیط سودمند است
  • دومین جشنواره سالانه تولید فیلم با هوش مصنوعی در آمریکا برگزار شد
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • معرفی برترین ها در سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی
  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • مریل استریپ نخل طلای افتخاری جشنواره کن را دریافت می‌کند
  • معرفی ۱۰۷ برگزیده دومین دوره جشنواره شهید آوینی در شیراز