Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگردان فیلم «شادروان» گفت: فیلم هایی که مورد توجه داروان هر دوره از جشنواره می‌شود ریل گذاری برای سال آینده می‌کنند و جوانان فیلمساز را تشویق به آن گونه نگاه به سینما در جشنواره فجر می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه «نور، صدا، دوربین، خنده» با بررسی و نمایش فیلم سینمایی شادروان به همت دفتر طنز حوزه هنری در تالار سوره با حضور حسین نمازی کارگردان و عباس نادران تهیه کننده فیلم شادروان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمازی در این برنامه پس از پخش این فیلم در مورد دلایل ساخت این فیلم گفت: اینکه چرا سراغ این سوژه رفتم هم کاملاً اتفاقی بود. در سایتی به‌دنبال یک مسئله حقوقی بودم که دیدم آقایی یک سوال حقوقی مطرح کرده است. گفته بود وقتی پدرم مرد، ما برای ترخیص جنازه رفتیم که متوجه شدیم پدرم یک فرزند دیگر داشته است. برای اینکه کارمان راه بیفتد، یک شناسنامه به نام خواهرمان برای زن‌داداش‌مان گرفتیم. حالا او شناسنامه را گرفته و روی آن یارانه می‌گیرد و به ما هم نمی‌دهد! دعوای حقوقی این خانواده بر سر ماهی ۴۵ هزار تومان یارانه بود. اول می‌خواستم همین سوژه را کار کنم اما گفتم چه کسی باور می‌کند یک خانواده بر سر ۴۵ هزار تومان به دعوای حقوقی رسیده باشند! نهایتاً قصه دیگری را از آن موقعیت خلق کردم. قصه‌ام را هم اول برای طبقه متوسط نوشتم اما دیدم جواب نمی‌دهد. احساس کردم آپارتمان فضاهای قشنگی به من نمی‌دهد، باید به پایین شهر بروم که خانه‌ها می‌تواند بزرگ‌تر باشد. به همین راحتی قصه فیلم شکل گرفت.

نمازی در ادامه با اشاره به یادداشتی که در مورد شادروان در طول جشنواره فجر نوشته بود، گفت: در مورد یادداشت منتشر شده خود در خصوص فیلم شادروان و جشنواره فجر گفت: کمدی یک ژانر است که دارای ویژگی‌های خاص است اما متاسفانه در جشنواره به آن توجه نمی‌شود. فیلم هایی که مورد توجه داروان هر دوره از جشنواره می‌شود ریل گذاری برای سال آینده می‌کنند و جوانان فیلمساز را تشویق به آن گونه نگاه به سینما در جشنواره فجر می‌کنند. به همین دلیل در آن یادداشت تاکید کردم که بجای نگاه یک کمدی صرف به شادروان جدی نگاه کنید.

نمازی در مورد انتخاب بازیگران این فلیم نیز گفت: انتخاب سینا مهراد و بهرنگ علوی برای چنین نقش هایی از نظر خیلی ها شاید انتخاب چندم می‌توانست باشد اما برای پرهیز از کلیشه های معمول و متفاوت از آنچه آن بازیگران در ذهن مردم مانده بود ما ریسک کردیم و اینگونه انتخاب کردیم.

 

نادران: مفهوم خانواده برای ما موضوعیت داشت

نادران تهیه‌کننده فیلم شادوران نیز در این نشست با تاکید براینکه طبقه اجتماعی شادروان عزتمند هستند و مسئله مالی را حاضر نیستند مهمانان متوجه شوند، گفت: دلیل انتخاب این طبقه اجتماعی مشخص است که مالکیت این موضوع با این طبقه است و در منطقه پارک وی چنین رویدادهایی از جمله مسائل مالی چند روز آی سی یو مطرح نیست.

نادران افزود: با اینکه رهبری بارها بر ساخت کمدی سالم تاکید کردند اما چنین نشد. با این حال حوزه هنری در دور تازه مدیریتی خود با همکاری بنیاد سینمایی فارابی دوباره به دنیای پویایی سینمایی خود در حال بازگشت است. همین رویکرد تازه حوزه هنری را با هجمه‌ای از انتقادها مواجه کرده اما با تمام فشارها پشتیبان ما بوده و خواهد بود.

وی ادامه داد: شالکه فرهنگی کلی کشور مخالف ساخت فیلم کمدی است اما حوزه هنری با تمام فشارهای اینچنین حرکتی انتحاری داشته است.

نادران در مورد اکران عمومی شادروان گفت: از چهارشنبه اکران نوروزی «شادروان» آغاز خواهد شد که با توجه به آمار پیش فروش ها انتظار استقبال خوبی داریم. البته مردم ما در مواجه با سینما غیر قابل پیش بینی هستند و باید منتظر بمانیم تا رفتار مخاطب بر اساس عوامل تاثیرگذار روی آن را شاهد باشیم.

نادران در پاسخ به یکی از شرکت کنندگان در این نشست گفت: تک تک رویدادهای شادروان یا به عینه دیده بودیم و یا برای عزیزان نزدیک خودمان اتفاق افتاده بود.

وی افزود: مفهوم خانواده برای ما موضوعیت داشت. شادروان یک حرف درشت داشت و آن هم این بود که هیچکس حق ندارد به جرم حیب بر بودن یکی از اعضای خانواده آن را اخراج کند. شادروان نمایی از کلیت جامعه امروز ما است که متاسفانه هربار کسی اعتراض به شرایط آن می‌کند به سادگی به او می‌گویند « دوست نداری برو از ایران» اما ما همه یک خانواده ایم و باید به هر شکلی کنار هم بمانیم و ادامه دهیم.

نادران در پاسخ به یکی دیگر از مخاطبان این فیلم مبنی بر هزینه ساخت این فیلم گفت: لوکیشن های این فیلم از آن کوچه خانواده قصه فیلم تماما دکور ساخته های ما بود. کوچه مشاهده شده در این فیلم از مغازه های آن تا حیاط و اجزای داخل ساختمان خانه همگی دکور بود.

وی در پایان در مورد لوکیشن فیلم هم گفت: ساختمان خانه فیلم، بنایی مخروبه در احمدآباد مستوفی بود که صاحبش در آنجا مرغ و خروس و دام نگهدای می‌کرد که برای فیلم آن را اجاره کردیم.

انتهای پیام//

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دوربین ساخت فیلم فرهنگ و هنر فیلم سینمایی حوزه هنری حسین نمازی عباس نادران برنامه نور صدا دوربین خنده جشنواره فجر حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۹۳۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!

‏⁧ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیش‌رو، قیمت‌های پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.

به گزارش ایرنا،در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آن‌که این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامه‌نویس فسیل و بسیاری از فیلم‌های کمدی چند سال اخیر به گفت‌وگو نشستیم.

صالحی در واکنش به قیمت‌ها و درصد تحقق‌ آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردان‌ها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمی‌کنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود.در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد

صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامه‌نویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص می‌دهند اما اینجا این‌گونه نیست.

بدون سازوکار درست، ارگان‌ها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمی‌گیرند

نویسنده فیلم بخارست با بیان آن‌که با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگان‌ها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگان‌ها یا تهیه‌کننده نباشد با شما چانه می‌زنند و آن عدد را دریافت نمی‌کنید.در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی

این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسنده‌ها در سینما رخ می‌دهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد.

او ادامه داد: از این رو در بازار قیمت‌شکنی اتفاق می‌افتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمی‌کنند چراکه قیمت‌های خیلی پایین‌تری وجود دارد. قیمت را نصف می‌کنند و با یک فیلمنامه‌نویس دیگر کار می‌کنند.

نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامه‌نویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگان‌ها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.

صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دسته‌بندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دسته‌بندی نشده‌اند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام می‌شود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند.در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند

وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را می‌کنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه می‌دانیم که بودجه تهیه‌کننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد می‌دهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار می‌کند.

او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرم‌ها، دسته‌بندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا می‌توان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه‌های خاص و تاریخی.

فیلمنامه‌ اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش می‌شود

نویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلم‌های کمدی هم تعلق نمی‌گیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسب‌تری دریافت می‌کنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمی‌گیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش می‌شود.

صالحی در نهایت با اشاره به پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار می‌کنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی می‌فروشد، خودشان یک هدیه در نظر می‌گیرند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902941

دیگر خبرها

  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • یک جایزه دیگر برای مل بروکس/ پیبادی تجلیل می‌کند
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!
  • دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • کرج برای نگهداری از سگ‌های بلاصاحب جای کافی ندارد
  • بالاترین میانگین مخاطب از آن کدام فیلم است؟/ یک غیر کمدی پرفروش
  • علی ژکان یک نمایش کمدی به صحنه می‌برد
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • درام و فانتزی ژانر فیلم‌های هشتمین پاتوق فیلم کوتاه شدند